dikkat: (bitirmeye üşenebileceğim bir yazıya başlıyorum aşağıda, zaten bu konuda tam bir şeyler yazmak beni aşar, sadece yüzeysel birkaç bilgi kırıntısı diyelim)Aynını kayıt oluşturması için gayri resmi ilmeğe kopyalayacağım. Ayrıca bu kadar uzun yazdığım için madalya isterim. (tamam bir kısmı copy paste niye kızıyorsunuz :P) [koca yazıda bir tek "ya da" da hata yapmışım bunun için de madalya isterim :P:P:P]
Önce Analog ve Dijital ne demektir bununla başlayalım.
http://www.bores.com/courses/intro/basics/1_conver.htm
bu sayfadaki şekilleri incelediğimizde.
Birinci şekilde dijital sinyal işleme sistemlerinin ne yaptığına dair oldukça basitleştirilmiş bir anlatım görüyoruz.
basımızdan (gitar çalanlar için gitarlarından) çıkan elektrik sinyali en soldaki sinyale benzer sinyallerin üstüste binmesiyle oluşmuştur. (tek bir sinüsten oluşuyor olsalardı "fazla" temiz notalar elde ederdik.
Bir processor özet olarak önce bu sinyali "digitise" eder (digitise edilmiş sinyal şekilde soldan ikinci) ardından sayısal olarak işler (şekilde dsp olarak geçiyor). Sonunda da işlenmiş sinyali yeniden analog sinyal hale getirdikten sonra (şekilde reconstruct) sinyal zincirinde kendinden sonra gelen yere gönderir. [ bu bir combo, poweramp, preamp, head, başka bir efekt alete (analog veya sayısal) olabilir]
Yukarıda da belirttiğim gibi gitarımızdan gelen sesler (gerçek hayattaki bilgilerin neredeyse tümü gibi) analogdur (ilk sinyali hatırladığını umuyorum) Basımızın telinin manyetiklerin oluşturduğu magnetik alanda hareketi sonucunda manyetiklerdeki bobinlerde oluşan elektrik sinyalleri continuous/sürekli sinyallerdir çünkü.
en basit haliyle analog sinyal sayı doğrusunun tüm değerlerini (0, 0.000032, 0.2326, 0432423141, 0.7, -1) vb kullanırken dijital sinyal sadece işlemcinin veya sinyal kanalının kaç bitle sınırlandırdığına bağlıu olarak aradaki bazı noktaları kullanır (0, 0.1, 0.2, 0.3 gibi ama yeni kullanılmaya başlayan 24 bit teknolojisi sinyal aralıklarını böyle 0.1 gibi bir değerle karşılaştırılamayacak seviyelere çekmiştir)
buradan analog -> dijital geçişi esnasında bir bilgi kaybı yaşanacağını anlamak zor değil. (ses kalitesi orijinal sesin korunabilmesi ile yakından ilişkilidir) Ama bilgi kaybı ve veri işlemde gecikme konusunda dijital işlemcilerin başka dezavantajları da vardır. Yine de yeni teknolojilerle (daha hızlı 24 bit işlemciler ve ileride kullanılabilecek muhtemel 32, 48 veya 64 bit işlemcilerle şu anda birçok analog aletten iyi ses verebilen processorlerin analogu yakalayabilir hatta geçebilirler. Ayrıca şimdiki veya daha önceki bazı processorlerin tonunu analog aletlere tercih edenlerin çıkmaması için herhangi bir neden yoktur. Kullanım kolaylıklarını ve kompaktlıklarını saymıyorum bile. Üstelik artık fiyatları analog setuplara göre oldukça ucuz kalıyor.
Analog bir sinyali işlemenin güçlüğünü elektrik/elektronik mühendisleri bilirler. BUrada bunu anlatmamın pek imkanı yok. Değişkenler sayısızdır, bir yandaki iyileşme hemen her zaman diğer taraftaki bir kayıpla dengelenir. Hep bir şeyleri birşeylere karşılık feda etmek zorunda kalırsınız. Örneğin 50-60 HZ zırıltısını çözmek için bir filtre yaptınız bu filtre 40-80 Hz arasındaki frekansları etkiler. Seste lineer olmayan gecikmelere neden olur vs. benim tümünü anlatamayacağım nedenlerle analog sistemleri geliştirmek daha güçtür ve sonuçta elde ettiğiniz gelişim için bir şeyleri feda etmişsinizdir. ( buna iyi bir örnek olarak tüplü anfilerden solidstate (transistörlü) anfilere geçiş gösterilebilir. Sesin dokusundaki kayıp, daha güvenilir, uzun süreli ve daha temiz sesler çıkaran performans tarafından dengelenmiştir. Yine de çoğu transistörlü devrede bir lambalı anfinin sıcaklığı elde etmek mümkün değildir. Bunun gibi analog bir sinyali değiştirmek için onun değiştirmek istemediğiniz yanlarına da dokunmak zorunda kalırsınız. (yukarıda filtre örneğinde verdiğim gibi) ayrıca esneklik imkanınız kısıtlıdır. Üstelik geliştirme ve üretim maliyetleri son yıllarda dijital sistemlere göre çok yukardadır.
Girişi biraz toparlamaya çalışırsak analog cihazlar analog (sürekli, şekilde en soldaki sinyale benzer ama daha karmaşık) sinyallerle, dijital cihazlar ise bu analog sinyallerin içlerinde sayısala çevirdikleri (00100010001 halindeki) halleriyle çalışırlar. dijital işlemciler bu sayısal verileri çıkışlarında analog hale getirirler. Ama bu analog->dijital->analog çevrim esnasında yaşanan kayıplar ve dijital sinyal işlemenin çalışma prensipleri veri kayıplarına ve seste ve kalitesinde değişimlere neden olur (ki işlemci hızı ve çevrim hızı nedeniyle yaşanacak gecikme ve kayıplardan bahsetmedim bile) . Ama ne olursa olsun ben "analog her zaman dijitalden daha iyidir" demek konusunda ikircikliyim. Hele ki son beş yıl içinde çıkan üst düzey dijital processorlerden sonra. (line 6 POd, Roland V-amp vb.)
Şimdi aletler arasındaki farklara gelince dijital processorler üzerlerinde birden fazla efekt bulundururlar. Bazılarında anfi veya kabin tonlarını simüle eden kısımlar da vardır. Bunların bir kısmını aynı anda kullanabilir. Kendi zevkinize göre değişik tonlar yaratabilir ve bu tonlara sadece bikaç pedal dokunuşuyla geçebilirsiniz. Kaçınılmaz olarak bazı efektler iyi bazı efektler kötü olacaktır, yine kaçınılmaz olarak çoğu efekt sadece o efekti vermek için yapılmış olan bir alete göre biraz daha verimsiz/kötü olabilir. Ama sonuçta basit bir processörün üzerindeki efektleri tek tek toplamak için vermeniz gereken para o kadar fazladır ki bunu göz ardı edebilrsiniz. (ben etmem o ayrı, ama ben çok efekt canlısı bir adam da değilim). Sağlam bir processör sahnede kolaylık sağlayabilir ama bunun için bin dolara veya üstü bir parayı gözden çıkarmanız gerekmesi muhtemeldir.
Buna karşılık olarak analog pedalların büyük bir kısmı (istisnalar vardı ve hiç de az değildir, tümüyle analog, veya ses devreleri tümüyle analog analog cihazlar da mevcut) tek bir efekt üzerine odaklanmışlardır. Örneğin bir overdrive pedal aldığınızda ondan reverb beklemezsiniz. Veya bir chorustan flanger. Pedalların çoğu tümüyle analog iç aksamdan oluşur (dijital devreler kullanan pedallar da var elbet) ve odaklandıkları iş için en iyi/en ucuz/ortalama ve hesaplı olarak nitelendirilebilirler. Ama bunlarla bir setup oluşturmanın çeşitli güçlükleri vardır.
Bir: Para : En iyilerinden almaya kalkarsanız 8-10 efekt ve bunlar için bir board 1000 doları rahatlıkla bulur. Sütelik taşıması da hiç kolay değildir.
iki: besleme 10 pedala pil parası yetişmez bu da okkalı bir adaptör ve ara güç kabloları demektir.
üç: ara kablolar: bir süre kabloya ihtiyacınız olur, hele sahnede bir tanesi giderse sorunu bulmak çok uzun zaman alabilir.
daha da vardır ama ben yoruldum. Kısaca sinyal zincirlerini yazıp bitireyim.
gitar -> dijital prosessor -> preamp/poweramp (her prossesorun güç anfisi çıkışı yoktur ama/anfi veya combo
gitar->analog setup-> preamp/poweramp (her prossesorun güç anfisi çıkışı yoktur ama/anfi veya combo
tabi analog ve dijital aletleri istediğin gibi karışık da kullanabilirsin
gitar -> dijital prosessor -> analog setup-> anfi
gitar -> analog setup-> dijital prosessor -> anfi
ya da anfideki effects loopu kullanabilirsin.
bir iki analog setup örneği bitireyim
kendi arasıra kullandığım (daha iyi versiyonları var ama burada yazmak çok zor)
gitar -> boss ODB-3 (overdrive)-> boss GEB-7 (EQ) ->Sansamp BDDI-> Boss NS-2 (Noise Suppressor) -> anfi
buda jeremy cohen'inki
Here's my pedalboard.
From left to right:
1. the little gray box is a homemade footswitch which will turn my rack mounted
Alesis reverb on and off. I've only used this once.
2. Boss Harmonist Pedal HR-2(harmonizer--used for octave up and detune function)
3. Boss Synth Pedal SYB-3
4. EBS BassIQ (envelope filter)
5. EBS Octabass
6. Boss Chorus CE-3
7. Boss Bass Chorus CEB-3
8. Digitech X-Series Bass Driver (Distortion)
9. Electroharmonix Switchblade (passive switch which sends the signal
either through the chain or to the tuner
--which allows for silent tuner and instrument switching)
And in the back,
1. Godlyke Power-All Digital power supply
2. Korg Chromatic Tuner CA-30
diğerleri için linkler
http://www.liqwid.net/bassrig.php
bu clatter amyninki
http://www.skbcases.com/media/images910/ps35b.jpg
bu c alexander claberınki
http://homepage.ntlworld.com/nicola.kate.simpson/pedalboard.JPG
bu bir funksterdan
http://www.jfhproductions.com/aboard1.jpg
b az önce içeriğini yazdığım jeremy coheninki
http://members.aol.com/jeremyzone1/pdlboard.jpg
bir başkası
like pedals. I think in general you can get better sounding effects through a modular approach.
I briefly owned a Boss GT-6B and returned it; I though it was VERY well built but the effects were ho-hum. I couldn't stand the distortion or the compressor. I'm pretty finicky, though. You might not be.
So instead, I own WAY too many pedals and spent WAY too much money on the rig. However, the beauty of this is that you can swap out something you don't like (I've been through 3 compressors and 2 envelop filters)
I use this thing live since most of the gigs I'm doing are backlined. This gives me some flexibility in tone.
Basically, this is what goes on.
Bass -> Boss TU-2 Tuner
(also acts as a footswitch mute)
Boss TU-2 Tuner -> Demeter Compulator
This is a great compressor. Simple, 2-knob operation
Demeter Compulator -> Boss LS-2 Line Switcher
This is a GREAT A/B box. I use it as a (A+B or Bypass box). In bypass mode, All you get is the Demeter compressor and the bass and everything else is out of the signal chain. In the A+B mode, I have an effected loop and an unaffected loop; and there are two knobs to blend the clean and the effected sound together. Rich, baby, rich. Keeps the bottom together when I get a little crazy.
Boss LS-2 Line Switcher -> EBS Octabass
Great octave effect. I mainly use it when I have some REALLY heavy distorted tones.
EBS Octabass -> EBS BassIQ
I think I bought this used from Mike Dimin on ebay. Great envelope filter. I rarely use it, but it's an unbelievable little box. I use it to cover up some of my sloppy slap technique.
EBS BassIQ -> SansAmp GT-2
Okay, this thing is great. For bass, I use it as distortion box, but it's so much more. In this rig, this is for the OVER-THE-TOP distortion. It's great.
SansAmp GT-2 -> SansAmp BDDI
I use this as a "channel switcher". Great little preamp - will give you an alternative tone to what you currently have set up on your amp. Great for getting that SVT type-tone out of pretty much any amp. This is also my back-up DI for gigs.
SansAmp BDDI -> Ibanez TS-9
This is no ordinary TS-9. I bought this for a STEAL of a price off ebay. It's a Keeley modified TS-9, the Baked version. 3-times the gain. I use this as my primary distortion. When set correctly, there is no loss of bottom, and everything gets warm and fuzzy. It's great.
EBS BassIQ -> SansAmp GT-2
Ibanez TS-9 -> Aphex Bass Xciter
This thing is like cheating. Killer - makes that crappy backline sound like a row of stacks. I still don't understand HOW it works, but it does work. I tend to leave this on a lot, but sometimes I use it as a boost.
The whole sha-bang is powered by the Dunlop DC-10 Brick (no batteries, thank you) and it's linked up with the lovely George L. cable system. I got the pedalboard from Sam Ash ("CNB"). Simple.
However, pedals add up.
Boss TU-2 - $75 new
Boss LS-2 - $75 new
Octabass - $200 new
BassIQ - $150 used (I think)
SansAmp GT-2 - $130 new
SasAmp BDDI - $160 new
Baked TS-9 - $120 used
Aphex Xciter - $150 new
Dunlop Brick - $100 new
Cabling - $75
Pedalboard - $50
Yeah, just a hair under $1,300. Ridiculous. However, it works for me. The most useful thing on the board is the Tuner. I could live without the other crap. It's basically a glorified preamp.