Yazanların çoğu; çaldığı enstrümana zor, çalmadığı enstrümana kolay demiş. En zor enstrüman gitar, bas gitar diyenler bu gruba dahildir. kimisi gitarın piyanodan zor olduğunu, piyanoda sadece tuşlara basıldığını söylemiş ki bunu allah'a havale ediyorum =) kimisi de birkaç ay eline alıp bir köşeye attığı enstrümanlara zor demiş. Özellikle bunlar, birkaç ayda öğrenebileceği el hassasiyetini (kemanda temiz ses vermek, neyden ses çıkarabilmek) zorluk sanan adamlar. enstrümanda zorluk, el hassasiyetinden çok daha öte, beyinle ilgilidir. elbette ki fiziksel olarak çalınması oldukça zor olan perdesiz enstrümanlarda, sadece bir nota seslendirmenin bile zor olduğu kemanda, beyinden öte, bu fiziksel duyarlılığı kazanmak oldukça zor olsa da asıl zorluk beyinle ilgili olan kısımdır. genel anlamda hepsini kıyasladığınızda, hem beyni, hem de el hassasiyeti ve gücünü en çok zorlayan enstrüman piyanodur. sol ve fa anahtarlarından, farklı notaları ya da akorları, farklı zamanlarda ve ahenklerde çalmanızı gerektirir. oldukça sert olan tuşlara farklı zamanlarda farklı güçlerde basarak vurguyu korumanız gerektiği de buna ilavedir.