Kapat
..yükleniyor..
Kapat
İşi müzik olanlar, işlerini GaRaJ'da tanıtıp, müzisyene ulaşıyorlar. GaRaJ rehberini inceleyin.

Gayri Resmi İlmek yenilendi: Bas Üzerine

  • aykuth • 26 Mayıs 2004 12:08 • #538111
    Gayri Resmi İlmek yenilendi: Aralık Bilgisi

    Aralık: (interval) bir aya olduğu gibi iki nota arasındaki uzaklığa da verebileceğimiz isim.

    Yine önceki mesajda bahsettiğim yarım sesler olarak ölçmek en kolayı. Aralıklar, akorlar gibi, müzikteki ifade araçlarından biri bana göre. Bir notayı takip eden veya onunla aynı anda çalınan diğer notayla notanın kendisi arasındaki uzaklık müziğin (melodinin) ana öğelerinden biri.

    hatırlarsanız her bir yarım aralığı bir tire olarak gösteriyordum. Şimdi aralıkların örneklerine geçelim.

    [örnek aralıkların hangi notayla başlayacağını tahmin edin :))]

    Önemli Bİlgi: Daha önce söylemiş olabilirim bir kez daha tekrarlayayım. basınızdaki her perde yarım sese denk gelir. Sapta ileriye gittikçe (1,2,3 vs.) ses her perdede yarım ses incelir. (gövdeden uzaklaştıkça ses kalınlaşır)


    Önce Temel Aralıklar

    C - - D: İkili (second) iki yarım sesten oluştuğuna dikkat edin

    C - - D - - E : Majör Üçlü diye geçer daha çok) C(Do) E(mi) notaları arasında dört yarım ses bulunduğunu görürsünüz. Bir gamı majör veya minör yapan aralık o gamın başladığı nota (ki bu notaya kök notası deriz) ile üçüncü sesi arasındaki uzaklıktır. (bu konuda ileride yazacağım zaten)

    C - - D - Eb: minör üçlü. İşte burada ilk uygulamayı yapabiliriz. Majör üçlü ile minör üçlü arasındaki "his" farkını yakalamak için.

    Uyg 1: C E C E C E C E çalın. (hepsi aynı uzunlukta olsun notaların ve çok hızlı çalmayın) Bu notalar basınızda nerede mi.

    A Teli (3. Tel [teller alttan yukarı doğru numaralandırılır]) 3. Perde: C (do)

    D Teli (2. Tel) 2. Perde: E (mi)
    Yapacağınız tab notasyonunda şu

    2 1 2 1 2 1 2 1: bu satır hangi parmağınızla çalacağınızı gösteriyor. 1: işaret 2: Orta parmak
    ---------------
    --2---2---2---2
    3---3---3---3--
    ---------------

    Notaları Yerleştirirsek

    ---------------
    --E---E---E---E
    C---C---C---C--
    ---------------

    Bunu bir süre çaldıktan sonra minör üçlüyü deneyin yani C Eb C Eb C Eb C Eb
    3. Tel 3. Perde: A (la)
    2. Tel 1. Perde: Eb (mi bemol)

    4 1 4 1 4 1 4 1: 4: Serçe 1: İşaret
    ---------------
    --1---1---1---1
    3---3---3---3--
    ---------------

    Notaları Yerleştirirsek

    ---------------
    --Eb--Eb--Eb--Eb
    C---C---C---C--
    ---------------

    Basınız akort edilmişse aradaki uyumu ve duyguyu hissedeceksiniz (en azından aralarında bir fark hissedeceksiniz) Ve ileride akor bilginizle bu aralık bilgisinin ne denli örtüştüğünü anlayacaksınız.

    Bu alıştırmanın bir ikinci versiyonu olarak, bu kez notaları bir arada çalın. (çok da kolay bir şey değil istediğim, güzel sesler çıkartmak biraz zamanınızı alabilir)

    1 1 1 1: aynı anda iki parmağınız da basılı olmalı
    2 2 2 2:

    ---------
    2-2-2-2--
    3-3-3-3--
    ---------

    1 1 1 1: aynı anda iki parmağınız da basılı olmalı
    4 4 4 4:

    -------
    1-1-1-1
    3-3-3-3
    -------

    Bu alıştırmada uyguladığımız teknik basta çok kullanılan bir teknik değildir ama aralık bilgisi için gerekli gördüm.


    C--D--E-F: Dörtlü (Gördünüğüz gibi arada 5 yarım ses var.) Dörtlü üzerine belki modları anlatırsam biraz daha konuşuruz.

    C--D--E-F--G: Yine önemli aralıklardan biri. Rockta sık kullanılan power chorddaki aralık. Hem bir basçı, hem de bir gitarist için çok kullanılan bir aralık. Birçok parçada akorun kök notası ve beşlisini çalarak ortalama bir basçı olmak mümkün. Ne demek mi istedim. Örneğin gitarist C Majör çalıyor olsun. Ölçüye C ile başlayıp C/G varyasyonlarıyla davulcunuzun kros vuruşlarını takip etmeniz birçok müzik türünde görevinizi yerine getirmeniz için yeterli. Yine de beşli kullanımı abartılmamalı.


    C--D--E-F--G--A: Altılı arada 9 yarım ses var. A sesi C gamının altıncı sesi olduğu için bu adı alır.

    C--D--E-F--G--A--B: Anlatması garip aralık. Bu haline Majör yedili dendiğini, sadece yedili dendiğinde aşağıdaki (dominant)yediliyi anlamanız gerektiğini söylemeliyim.


    C--D--E-F--G--A-Bb: (dominant) yedili. Dominant parantez içinde çünkü sadece yedili dendiğinde de sıklıkla bu aralık anlaşılır. Modern caz armonisinde neredeyse her akorun bu aralığı (veya fonksiyonlarını) da içerdiğini söyleyip kapatayım. (özel olarak maj7 olarak belirtilmemişse)
Bu konunun tüm mesajları